Ny sajt: bluffakturor.se

Jag skulle vilja tipsa er om en ny webbsajt, Bluffakturor.se.

Den har startats av Stefan, en av ägarna till det företag jag jobbar på, för att han en gång för alla tröttnat på att ohederliga personer försöker lura företagare på pengar.

På sajten finns information om hur du ska gå tillväga om du får en bluffaktura eller en telefonbedragare ringer till dig, samt ”Svarta listan”, där man själv kan lägga till de företag man drabbas av.

Det här är, som allt annat Stefan gör, en riktigt bra tjänst, och därför vill jag att du ska tänka på den om du skulle hitta en bluffaktura i brevlådan. Det är nämligen så att sajten kommer bli mycket bättre om vi alla jobbar lite tillsammans och hjälper varandra att inte drabbas av bedragare.

Så, först sätter du dig nu och kör ett litet mantra:

bluffakturor.se – bluffakturor.se – bluffakturor.se – bluffakturor.se – bluffakturor.se

Har det satt sig? Bra. Då kommer du också att komma ihåg adressen när nästa bluffaktura ramlar in. Gå då dit och kolla upp hur du ska gå tillväga för att inte råka illa ut, och såklart; lägg till företaget på Svarta listan.

192 reaktion på “Ny sajt: bluffakturor.se”

  1. Detta låter bra! Ska genast kolla in detta!

    Jag råkade ut för en telefonbedragare för någon månad sedan. Som tur var så var jag vaken och fattade att det var något lurt. Bad ”försäljaren” ringa upp dagen efter, och då hade jag via Google konstaterat vilka bedragare de var.

  2. En kille som sa att han heter Jacob Widell och ringde från allaföretagen.com, sa att jag pratat med Mats Karlsson och beställt någon tjänst i mars och eftersom jag inte avbeställt tjänsten inom 100dgr så är jag bunden av ett 24 månaders abonnemang och idag (26/10-11) skulle det skickas en faktura på 23.880,-.

    1. Jag kollade lite snabbt, och det verkar som att de just de är ganska kända bedragare. Gå in på http://bluffakturor.se/ och lägg till dem i Svarta Listan.
      Där finns också massa information om hur du ska hantera eventuella fakturor du får från dem.

      Otroligt tråkigt att sånt här förekommer, och att så många råkar ut för skojarna.

  3. Hej jag har råkat ut för ett företag som heter Vizibly AB som jag känner mig lurad av.
    Deras samtal lät otroligt trevligt och intressant eftersom de erbjöd att göra en elegant hemsida till mitt företag för endast 7.900 kr av proffisionella medarbetare, jag själv fick berätta hur jag ville ha det och skicka över bilder via mejl som jag ville ha på hemsidan JÄTTEBRA tänkte jag.
    Ja först tyckte jag det var dyrt men just då under samtalet tänkte jag på ordet elegant och tyckte att det var värt priset.

    Men nej, för när hemsidan var klar visades det sig vara en så pass enkel hemsida som man gjorde på datakunskapen på högstadiet.

    Fick en bekräftelse på brev, efter att ha betalt in 7900 kr, vilket gjorde företaget ännu mer trovärdig, men det gav mig en chock.
    För på brevet stod det helt plötsligt 2 andra summor också som de inte ens uppgivit i telefon,
    Då de menar att denna hemsida inte BARA kostar 7.900 kr, utan istället som jag räknade ut , blev allt tillsammans 22.000 kr.

    Det stod även att jag hade 10 dagars ångersrätt, men när jag ringer och frågar vad som pågår så svarar de att jag tackade ja och att jag godkände bekräftelsen genom att ha betalt in första summan,

    Då är min fråga hur kan jag ha bekräftat ett papper som jag fick 1v efter att jag betalt summan och vart tog de 10 dagar ångersrätten vägen??

    Jag har försökt hitta dom på Svarta listan men de finns inte med, så min fråga är, är de ett Blufföretag (med tanke på 22.000 kr för en enkel hemsida som vem som helst kan göra) eller är de verkligen seriösa??

    Tack på förhand

    1. Hej! Hur gick det för dig med det här företaget?
      En bekant har blivit uppringd med ett erbjudande för 2000 kronor. Låter ju lite för bra för att vara sant…

      1. Eftersom jag själv arbetat på bolaget, så vet jag med bestämdhet att det du skriver inte stämmer Emma. De släpper dessutom samtliga kunder, som vill ångra sig. Summorna du nämner, stämmer inte heller. Då inget av det du skriver stämmer, och jag haft god insyn i bolaget, måste jag starkt ifrågasätta din trovärdighet. Alla kunder har rätt att vara missnöjda, men i detta fallet verkar det onekligen som att du själv har rört ihop en hel del siffror och begrepp. Jag talar inte i egen sak, då jag inte arbetar där längre. Vilken produkt köpte du, och till vilket pris? De tillämpar individuell prissättning men summorna du nämner har aldrig funnits, då det finns fasta beloppa att rätta sig efter beroende på kundens behov och mängden arbete som läggs ner.

        1. Det är också vanligt att påstådda företrädare för dessa företag blandar sig i diskussioner på nätet och uppger felaktiga uppgifter för att misskreditera.

          Om du är en företrädare ”Erik”, skriv då ut fullständigt namn, din position på förtaget samt kontaktuppgifter.

          1. Varför skulle jag skriva ut mitt namn då jag inte arbetar där längre? Jag har inget intresse i att agera talesperson för ett bolag jag inte är avlönad av. Dock anser jag mig ha rätten att anmärka på uppenbara faktafel, eller snarare osanningar.

        2. Erik, om du jobbat på företaget vill jag veta om du kan bekräfta att cheferna på dessa bolag jobbat på skandalbolaget Yellow Register tidigare?

      2. Jag kan bara konstatera att de fortsätter i samma anda. Vizibly skickar fakturor till småföretagare, som de grundar på beställningar från personer som inte är ägare eller på annat sätt firmatecknare. Även när småföretagarna bestrider, kräver Vizably ändå betalning. Undvik!!!

    2. Hej!

      Jag blev uppringd av några som kallade sig Mainztreet Media AB dom hävdade att mitt personnummer låg ute på en massa nätkataloger på internet och att man kunde beställa saker/ta sms lån på mitt personnummer. Har någon annat blivit erbjuden denna tjänst det skulle kosta runt 6000kr och hur fungerar det i så fall? Kan man så enkelt ta lån i mitt namn?

      1. Man kan inte ta lån så enkelt i ditt namn, detta är bara ett trix från säljaren för att skrämma upp dig och tro att du behöver tjänsten! Håll er borta från Vizibly & Mainztreet Media.

    3. Hej!
      Har också råkat ut för Vizibly AB och allt lät så bra. Var stressad på jobbet när dom ringde och bad dem ringa upp senare men de lyckades övertala mig när de sa att jag inte behövde betala förens jag var nöjd med hemsidan. Efter några veckor kom ett första utkast och hemsidan såg riktigt enkel och B ut och nu har jag fått 3 olika fakturor på 18724 kr, ett belopp som vi aldrig kom överens om. Riktigt duktiga var dem men det ska dem få ångra, har kontaktat konsumentverket och kommer få rättslig hjälp.

  4. hejsan jag har fått krångel med kreditkontroller.se ja svartlistade dem för jag har inte beställt nån kreditupplysning på mig själv via min mobil dom påstår ja gjort i augusti förra året. hade kontantkorts telefon utan koppling till internet. så hur ja skulle kunna surfa via den och göra kreditupplysning har ja ingen aning om visste inte heller om att kreditkontroller.se fanns förrän en räkning damp ner. vad är det för grabbar som sjunker så lågt? en av dem ringde min mobil och var synnerligen otrevlig som skam. GASTON SOLAR heter han låter ju trovärdigt.. not! gaston är i mina ögon inget vanligt namn mer än på en seriefigur. så nädu den går ja fan inte på.

    1. ps idag fick jag dessutom delgivning om stämning från idioterna på detta bluff företaget. dom gör säkert kreditupplysning men ja har fan ingen sett.

      1. Hej alla jag fick med en stämningsansökan från kreditkontroller, jag gjorde som alla andra bestred fakturan men jag hade ju gjort köpet, hur som förlorade jag, dom ville inte ens gå med på en förlikning utan ville ha en dom. Alltså från 299:- blev det totalt 299+450+1057+28= Dyrt!

  5. Kan hålla med Emma här. Jag blev själv uppringd av Vizibly och allt lät otrolgt proffisgt och trovärdigt. Jag har fått en faktura men INGEN hemsida som utlovades. Jag kommer INTE att betala fakturan eftersom inget levererades. Däremot kommer jag att polisanmäla företaget. Man kan ju definitivt inte behöva betala för ingenting. Fräcka människor finns det tydligen gott om 🙁
    Jag ringde upp när jag fick fakturan och dom skulle genast fixa hemsidan, jo visst, rena rama lurendrejarna. Ska ringa dom igen och be dom att glömma bort mig och min hemsida om inte så går jag hur långt som helst. Falskhet ska man inte komma någon vart med anser jag.

  6. Passa er för vizibly!!
    Det ringde nån pratglad tomte därifrån och i samtalet sa han minst 10 gånger att dom bjuder på produktionskostnaden, okej då tyckte jag, då skulle det bara bli en abonnemangsavgift på 459 typ. Sen kom ett kontrakt med 2900 i produktionskostnad varpå jag maila och skrev att Tack men nej tack, tyckte dom var lite väl oseriösa. Idag fick jag en räkning på hela årets abonnemangsavgift i klumpsumma, vilket skulle komma efter sidan är igång.
    Imorgon blir det polisanmälan

  7. Jag kan intyga att det Emma och Niklas Starow skriver här ovan stämmer. Retoriken från Erik är så billig och genomskinlig och jag har sett den alldeles för många ggr redan.
    Jag får varje vecka samtal från personer som nyligen startat företag och som har råkat ut för Vizibly och/eller Mainztreet Media kort därpå. Även gamla kunder till Yellow Register har fortfarande problem, även om de klingar av i takt med Yellows affärer som tur är.
    Generellt råd: håll er borta från Vizibly och Mainztreet Media, ni blir bara lurade och skinnade!

  8. Fy har råkat ut för både Mainztreet och Vizibly. Båda två pratade med mej i en dryg halvtimme då jag va misstänksam å trodde de ville lura mej. De försäkrade att de va hederliga. Jag blir så ledsen och jag orkar inte hålla på mer. Vizibly sa dessutom att de skulle skicka ut nån slags google konot lösenord som jag sedan skulle bekräfta. har inte sett röken av detta å trots det ramlar fakturorna in. Har bestridit. fick inkasso. mailade inkasso. men nu fick jag från kronofogden. Som jag kämpat men nu vill man nästan ge upp. Hyffsat nytt företag (2år snart) så varenda krona är viktig. Jag blir så ledsen och arg. Va ska man göra? tips?

    1. Stå på dig Angelica, är i samma situation men har kommit till inkasso. Kontakta konsumentverket och gör en polisanmälan, då startas en utredning. Hoppas att det löser sig!

      1. Jag måste göra er alla besvikna som vill polisanmäla dessa bolag. Polisen lägger ner ALLA dessa ärenden!!! Deras svar: Det är ett civilt ärende. Skall gå via domstol. TROTS att till och med justitieminister har sagt att polisen är SKYLLDIG att ta emot anmälan och utreda. Detta struntar poliserna fullständigt f***n i! Jag vet. Har haft att göra med ett annat fult bolag. De heter ACE Nordic. Och ibland heter de Nordic ACE AB. VARNING! Dom är fortfarande igång och gör mycket fula saker. De har orsakat många skillsmässor, konkurser, personliga tragedier. De kräver helt fräckt pengar från bedragna TROTS att de inte ens har gjort nån hemsida. Mitt ENDA råd. BETALA INTE ETT ÖRE! Hur mycket de än hotar. Det är också Aschbergs råd. TV3 gjorde ett program om Nordic ACE för några år sedan.

        1. Hej Jessica. Same problem, I’ve been fooled by Vizibly, and charged me to pay invoice by PayEx. How did your situation go? Did you solve your problem and how?

    1. Hej Jessica. Same problem, I’ve been fooled by Vizibly, and charged me to pay invoice by PayEx. How did your situation go? Did you solve your problem and how?

  9. Hej
    Jag undrar om någon vet om jag kan dra ur mig från Vizibly innan de kör igång med produktion av hemsidan? Har inte fått faktura eller något än men liter inte riktigt på dem efter att ha läst här och lite andra ställen på nätet. Det är ca 10 dagar sedan jag pratade med någon därifrån första gången. Fick hem brev och han jag pratade med har inte ens skrivit sitt efternamn när han skrivit på brevet. Oseriöst. Någon som vet om jag kan ångra nu?
    Bra idé för övrigt med denna sidan!
    //Camilla

  10. Hej! Har också blivit lurad av vizibly AB, lovad guld och gröna skogar och fått saftiga fakturor men ingen hemsida etc.. Bestrider deras fakturor och de fortsätter att telefontrakassera mig trots att jag skriftligt bett dem att inte höra av sig mer! De ska driva saken vidare till rätten säger de så vi får väl se vad som händer. 🙁

    1. Polisen la ner en utredning förra året efter 30 anmälningar mot Vizibly och Mainztreet Media. Om du anmäler kan den tas upp igen. Ring polisen i Borås.

  11. Hej
    Undrar om det är någon som varit lyckosam i sin strid med Vizibly? Vad säger Kronofogden? Polisen? Den hjälp ni sökt på annat håll?
    Vi är också drabbade, har precis fått en faktura vi nu ska försöka bestrida. Säljaren – även denne utan efternamn – sa att de skulle producera utan förbindelse och sedan skulle min sambo – som driver enskild firma – få avgöra om han ville gå vidare och sluta avtal eller inte. Nu påstår de givetvis att så har de aldrig sagt och eftersom de spelat in valda delar av samtalet är det svårt för oss att bevisa motsatsen. Så alla tips om hur man bäst går vidare mottages tacksamt!

    1. Veronica, det är många som har samma erfarenhet som du från Mainztreet Media & Vizibly. Du bör absolut skicka ett mail till lennart.granberg@bt.se Han jobbar på Borås Tidning. Skicka ockå till marja.grill@svt.se Hon jobbar med Uppdrag Granskning. Dessa vill ha info om både Vizibly & Mainztreet Media. Bara för att du driver företag betyder inte det att du står oskyddad utan rättigheter. Om det uppstår tveksamheter i vad som sagts i samtalet när du blev såld in kan du bara hävda att ord står mot ord. Sänd en bestridelse på fakturan du får.

  12. Hej
    Jag undar också hur det gått för alla er som råkat ut för dessa idioterna, jag sitter i samma sits nämligen. Men jag har inte betalat den första fakturan än eftersom jag hittade allt detta. Jag har blivit rådd att gå till tingsrätt om de inte ger sig.

    1. Det första du bör göra är att maila lennart.granberg@bt.se han vill höra din story. Du skall absolut inte betala. Bestrid och använd argument som att du inte fått det som blev utlovat når avtalet ingått. Alla blir lovade att betala efter slutförd produktion och du skall vara nöjd. Om inte betalar du inte. Mejla oxå marja.grill@svt.se hon planerer tv om dessa bolag i uppdrsg granskning.

    2. Jag har bestridit alla fakturor från payex och vizibly samt skickat tillbaka dem till båda två och tagit kopior på allt! I mitten av veckan fick jag ett nytt brev från payex där det står att ärendet är nerlagt så nu tvivlar jag på att det blir en rättegång som Emelie på vizibly hotade med!

  13. Hej!

    Vi har med råkat ut för dem. En pratglad och trevlig säljare ringde, och lovade en hemsida precis efter våra önskemål – det var billigt eftersom de ville ha en reference i vår branch, och dessutom ville de ha kunder i Göteborg. Något avtal eller kontrakt såg vi inte till, och den som är ansvarig för det ‘Alexander’ sa att ‘de skickar inte ut kontrakten’.

    Hemsidan de satte ihop var en väldigt enkel standardsida som kan snickras samman med enkla element på en kort stund – vi skulle inte få någon faktura förrän hemsidan var klar och vi var nöjda med den. Efter ett par loopar insåg vi att den inte gick att använda och aldrig skulle bli enligt våra önskemål. Detta skrev vi tilll dem.

    Vi har fått fakturor, som vi har bestridigt, direkt till Vizibly, men det verkar de inta låtsas om, utan har (via PayEx som sköter deras fakturor) skickat ett inkassokrav. Detta har vi bestridit till Payex, och de har stoppat fakturan tills det är utrett (dvs att de har kontaktat Vizibly).

    Ett direkt tips är att skicka fakturan tillbaka till PayEx, skriv att ni bestrider den, och motivera lite varför ni bestrider den. Då blir den iallafall tillfälligt stoppad.

  14. Jag är ännu en som blivit lurad av Mainzstreet och Vizibly vi verkar vara rätt många kan man inte göra något gemensamt mot dom ensam är ju inte stark.Det borde ju finnas någon rättvisa våra myndigheter borde agera när det blir bara fler och fler.

    1. Berra. Här är mannen du skall ringa:
      Niklas Bergek 070 – 314 27 63
      Han stoppade Yellow Register för några år sedan och det är exakt samma folk som nu startade Vizibly och Mainztreet Media under 2011. Han vet hur man kan gå till väga med grupptalan. Då kan många gå samman och stämma bolagen.

  15. Helt klart.

    Vizibly håller inte vad de lovar. En bra början är att bestrida alla fakturor. Skicka i rekomenderat brev, eller till PayEx.

    Har ni fått förslag på ‘hemsidor’ som Vizibly har snickrat ihop?

    Kanske kan man även gå vidare med polisanmälan?

    Vi fick en som var helt undermålig, och eftersom det var sagt att vi skulle inte betala förrän vi blev nöjda så anser vi inte att vi ska betala.

  16. Jag har inte fått någon hemsida ens vill inte ha någon heller.Är det någon som vet om man någon chans att vinna mot sådana bluffföretag vid ev rättegång? Jag börjar bli lite orolig det är ju mycket pengar det handlar om.

    1. Bara bestrid! Jag har väldigt svårt att tro att de drar oss alla inför rätten då bara det i sig är en kostnad, har de dessutom ett 30tal anmälningar på sig sedan innan så lär vi vinna! 🙂

        1. Jag har inte gjort ngn än men har de så många på sig redan och så funderar jag på det, speciellt då de har telefontrakasserat mig och hotat över tlfn :@

  17. Jag och min man har ett Handelsbolag tillsammans och min man blev uppringd av någon på Mainztreet. Min man uppfattade att försäljaren skulle skicka hem avtalet innan något beslut togs så att även jag skulle kunna läsa det. Det gällde Mediacleaner där de hävdade att pers.nr låg ute på internet. Det som nu har hänt är i stort en kopia av Veronica och hennes man drabbats av i inlägget ovan från 28/6. Säljaren ringde från dolt nummer. Samtalet ägde rum hden 26/3-15.Vi har inte fått något hemskickat tidigare, men nu i juli kom en faktura från PayEx där det står ”Rättelse fakt.nrxxxx och att de skickat ut den igen eftersom tidigare faktura kommit i retur?? Jag mejlade Mainztreet och jodå de har skickart ett avtal inkl uppsägningsblankett mm. Märkligt att inget av deras två skillda handlingar kommit fram då vi f ö har en utmärkt postgång? Jag håller med Berra som gjort ett inlägg 2/7!! Jag har nu bestridit fakturan till både PayEx och det aktuella företaget, jag tänker inte betala, då får det hellre ta mej hela vägen upp i rätten!

  18. Jag läste lite på Svensk handel hur man kan gå till väga:

    2. Faktura från företag som du har varit i kontakt med men du anser att fakturan inte överensstämmer med överenskommelsen som ni gjort
    I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller om det är omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande text rakt över underlaget:

    ”Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade.”

    Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se. Om företaget därefter söker kontakt är det viktigt att reda ut förhållandet.

    Länk till svensk handels sida:
    http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/

    Länk till polisanmälan:
    http://www.svenskhandel.se/globalassets/dokument/verksam-i-handeln/radgivning/sakerhet/varningslistan/polisanmalan.pdf

  19. Jag kommer att polisanmäla Mainztreet idag, de ska dra mej inför rätta. Jag har även varit i kontakt med Granberg på Borås tidning. Jag hoppas att polisen återupptar förundersökningen om de får in flera anmälan

    1. Lillemor,
      Ring Niklas Bergek 070 – 314 27 63
      Han stoppade Yellow Register för några år sedan och det är exakt samma folk som under 2011 startade Vizibly och Mainztreet Media. Han vet hur man kan gå till väga med grupptalan. Då kan många gå samman och stämma bolagen. Om vi är många nog kan vi starta en idiell förening som har som mål att få stopp på Vizibly och Mainztreet Media.

  20. En släkting till mig har råkat ut för Vizibly och efter lite efterforskning ställer jag mig något frågande till vad egentligen det är dom säljer?
    Säljer dom domänadresser som kostar max 30 spänn/år för flera tusen/år?
    Hittade en lista med domäner och hemsidor som ser exakt identiska ut http://pastebin.com/kTYVQNbw
    Om man ser till storleken på denna lista borde ju bedrägeriet uppgå till +10 miljoner/år.

    1. Dessa sidor du har tagit upp är minisidor, en annonssida för att bli sökbar lokalt i den branchen man är i. Minisidor är ej samma som hemsidor då det enbart är marknadsföringssyfte för att köpklara kunder ska hitta de dem behöver direkt. Ganska dumt att tro att dem säljer domänadresser, tycker du inte? det kan du ju köpa själv? det är ju tjänsten man betalar för (endast 6000-12000/12 månader) för att vara ett toppalternativ på google. Som jag sagt innan, INFORMATION före man säger någonting. vet fakta innan du sprider dina tankar.

  21. Idag fick jag ett svar på mailet jag skickade till dem ang att jag bestrider fakturan (har även skicka på post samt till payex) de vill att jag ska ta kontakt med dem via telefon. Det har jag verkligen ingen lust med. Hur har det gått för er andra?

  22. Jag har inte hört något från dem – jag försökte nå dem på telefon för ett tag sedan med, men de svarade inte, och jag blev kopplad till ett annat företag när jag försökte ringa ett direktnummer till en av Viziblys anställda. Har skickat brev för att bestrida fakturorna till PayEx och till Vizibly.

    Hur är det för er andra?

    1. Så skrev de till mig med och sa i telefon men så fick jag ett brev från payex där det står att de har dragit tillbaka sitt ärende och så har jag inte hört mer..

  23. Hej,
    Jag har bestridit faktura från dem genom skicka det till Payex, sen hörde jag inte mer för 6 månader. Nu skickar dem ett nytt faktura för nytt prenumation för Vizibly bridge för 7 800 SEK !!! Vad tycker jag ska göra att bli av med dem??? polisanmäla eller har ni flera förslag?

    1. Du har antagligen bestält minisida som kostar 6000ex moms vilket ungefär blir den summan? vad ska du bestrida då undrar jag? att du måste betala för någonting du har beställt? konstigt resonemang.

  24. Vizibly mig i våras och erbjöd en hemsida, dum som jag var så gick jag med på det. Tänkte efteråt att jag skulle ångra mig, men de ringde på skyddat nummer och jag kom inte i håg vad företaget hette. De lovade att göra sidan samma dag och skicka uppgifter via mail. Det tog tre veckor innan jag fick fakturan och då var det för sent att ångra sig. Jag tänkte att det kanske var bra i alla fall och betalade in. Sen skickade jag skriftlig uppsägning och tänkte att allt var frid och fröjd, fast jag var arg över alla pengarna jag betalat. I dag ringde det en man därifrån och varnade mig för att mitt personnummer fanns ute på olika länkar och att jag kunde bli lurad av blufföretag. Jag ifrågasatte varför han ringde om det och vad Vizibly hade med det att göra, han sa att jag var oförskämd när jag blev arg på honom som bara ville hjälpa mig, kan han ha klippt i hop något av samtalet? Nu är jag jätteorolig.

    1. Maria, Det är självklart ett uselt & oseriöst säljargument att du skall bli lurad bara för att ditt personnr finns ute på nätet. Detta behöver du inte oroa dig för. Det kan däremot mycket väl vara så att Vizibly eller Mainztreet har klippt i själva ljudfilen ja. Kontakta lennart.granberg@bt.no + marja.grill@svt.se Dom behöver all info för att kunna granska dessa bolagen.

    2. Hej Maria.

      Jag hade samma upplevelse för några månader sedan. Otrevligt samtal från en säljare som skulle hjälpa mig att få bort mitt personnr från nätet så folk inte skulle kunna ta lån i mitt namn eller beställa saker. Detta har jag nu förstått bara är säljsnack. Jag kommer kontakta borås tidning GP och SVT så det blir stopp på Vizibly och Mainztreet Media. Du borde göra detsamma. Mailadresserna ligger ju här på bloggen. Ju fler vi är som kontaktar media desto bättre.

  25. Som företagare har man inte mycket rättigheter – Företag som Vizibly vet att utnyttja att avtal som ingås med företag inte innafattas av ångerrätt, att nya företagare inte har riktigt koll på alla regler runt avtalsbindning. Det jag tror att man kan rikta in sig på är att de har gjort ett dåligt jobb med riktigt usel hemsida, och dessutom har de vilseledande försäljningsmetoder. Lovar runt och håller tunt.

    Bestrid fakturor och förklara att ni inte är nöjda!

  26. Hej! Det har ibte varit så mycket uppdateringar i det här forumet på sistone.

    Hur har det gått för er andra? Är det någon som har blivit nöjd med sin hemsida från Vizibly hittills av er?

  27. Ringde en käring från vizibly förra veckan och hotade med kronofogden.
    Idag ringde en snubbe från samma blufföretag hann inte prata med honom sa att han ringer imorgon förmiddag så jag återkommer med mer info. Är mycket intresserad av att vi kanske går ihop så många som möjligt typ namnlista ensam är inte stark.

  28. Hej!
    Jag har läst era inlägg om Vizibly. En bekant till mig har oxå blivit vilseledd av deras försäljningsmetoder.
    Hon köpte en webbsidan för 1900kr och sen kom en faktura för vizbridge 12 månader för 1900kr.
    Hon kontaktade mig för hjälp med webbsidan eftersom inget som utlovats infriats. Jag anade oråd direkt när jag fick se sidan. För det första leverar företaget en webbsida som är gjord via WordPress och där har det använts en färdig mall. WordPress är kostnadsfritt! Någon annan som upplevt liknande? Det är ett skämt!
    Webbsidans användare på WordPress har inte admin-behörighet vilket innebär att du inte kan ändra och få sidan se ut som du vill.

    Som ”gammal” webbdesigner känns hela upplägget oseriöst och lurendrejeri lång väg!!!!
    Min tanke var att ringa upp Vizibly men det verkar som flera av er avråder från det.
    Min bekant ska polisanmäla och då har jag förstått att hon ska göra det till polisen i Borås, eller?

    7900kr för en sida som hon först fick ringa och be om och fick den först efter 3 månader. Sen när den väl anländer så liknar den ett skämt. Ärligt, vilket seriöst företag vill ha en design och uppbyggnad som ser ut som en nybörjare har gjort?

    Fy fan för dessa idioter till företagare.

    1. Madde,
      Ja det är polisen i Borås som gäller. Det din kompis oxå bör göra är att ringa en journalist som heter Lennart Granberg på den lokala tidningen i Borås: 033-700 07 77 mail: lennart.granberg@bt.se
      Din kompis bör oxå maila SVT som gjorde en stor grej om dessa personer för några år sedan när dom jobbade på Yellow Register. Det var Uppdrag Granskning som gjorde detta. Be din kompis maila marja.grill@svt.se

  29. Det är supportabbonemanget som kostar 6000/år, inte bara vizbridge. Vilket alla tydligt går igenom vid försäjning. Att dessa priser, produktionskostnad plus abbonemanget kommer som en chock för de flesta här är superkonstigt då det är det dem går igenom i samtalet väldigt många gånger och även läser upp ett juridiskt avtal som du själv godkänner och inga andra kostnader kan tillkomma. De arbetar inte ens med de summor som ni berättar i era inlägg att ni har blivit ”skyldiga till”, anledningen till att de kommer upp till dom summorna är väl för att ni skiter i att betala det ni har beställt från början. Hemsidorna är inte heller någonting som ” man lärde sig i högstadiet”, kika in på referenser så kan ni se vilka sidor de kan göra. Om ni kan bygga sådana själva behöver man inte anlita dem isåfall, starta en egen webbyrå.

  30. så många som har fel. yellow & vizibly är inte samma personer. Bara för att cheferna på vizibly var anställda där som ca 1000+ andra betyder det inte att vizibly är ett blufföretag. tänk först, ta reda på fakta från källor först, och skriv sen. Ni svartlistar vizibly utan att ens veta för saker som någon skrivit på nätet. pinsamt

  31. Hej!
    Jag tror att många här är drabbade av Vizibly och känner att de inte alls har fått det som utlovats. Hemsidor som inte ser ut som överenskommet, en tjänst som är oklar (Vizibridge, som visst är support enligt Emelie, i såfall är är det oklart kommunicerat från Vizibly).

    Ett ‘avtal’ gäller inte bara åt ett håll; Vizibly måste även kunna leverera det som har utlovats – inte bara ta betalt för en produkt/tjänst som är undermåligt utförd.

    Lämnar du in bilen för att få den lackad i rödmetallic så ska du naturligtvis inte betala när den visar sig vara lackad i flammigt beige, eller hur?

  32. Hej! Vizibly är ett lycksökarföretag som man ska hålla sig undan ifrån, och jag tycker det är synd om de som blir vilseledda av dem – för det är det som det handlar om.

  33. Jag tycker synd om er som sitter och skriver här att ni ska bestrida för att ni har läst någonting på nätet om dom. ni är ca 20 personer av deras tusental i kunder varje år som inte är nöjda eller som påverkas alldeles för lätt av andra. Tänk om det är viziblys konkurrenter som gärna sitter och skriver en mening om dom på nätet så sitter ni där framför datorn och håller med om någonting som ni inte ens vet är fakta. Vizibly är inte svartlistade, och med tanke på att detta är den enda negativa tråden om vizibly så kan jag tänka mig att det är ni kunder det är fel på och inte företaget som faktiskt verkar sköta sig galant. Köp inte någon tjänst som ni inte är beredda att betala för, vill ni att jag ska beställa ett hus av er och sen när ni har gjort jobbet skita i att betala? Och ni som verkar så himla duktiga på hemsidor, GÖR ER EGEN DÅ. titta på viziblys referenser och sammarbetspartners. dom är riktigt duktiga på det dom gör, det är MÄNNISKOR vi pratar om. önskar jag visste vad era företag hette så kunde jag smutskasta er och sprida osanna rykten.

  34. Från Jimmy till Emil bl.a
    Du Emil påminde mig om något som hände för några år sedan. Du är lika lurad som många andra. En av MZM och Viziblys ägare har blivit av med ett tidigare jobb han hade parallellt med MZM just på grund av att han smutskastade och spred osanna rykten om en kollega!!! Han hade en otrolig tur att han inte blev polisanmäld för det. Man kan ju undra vad som hänt med alla polisanmälningar mot MZM om de hittat honom i polisregistret anmäld för förtal? Och Vizibly blir nu tredje företaget som de hamnar i blåsväder med. Tack för att du gjorde det möjligt att se mönstret så tydligt Emil.

  35. Hej!

    Ett problem i sådana här sammanhang är att ord står mot ord och att företaget som skickat ut fakturor påstår att man har inspelade säljsamtal. Jag undrar om någon som känner sig illa behandlad av Vizibly eller Mainztreet M råkar ha en inspelning av samtal med säljare. Det vill jag gärna lyssna på

    Många hälsningar!
    Lennart Granberg
    Borås Tidning
    033-700 07 59

  36. Faktum är att jag fick väldigt mycket hjälp av mainstreet medja gällande flera bluffkataloger, däribland http://www.121.nu för flera år sedan så då fungerade deras hjälp bra.
    Jag har inte hört något av dessa bolag sen men så idag blir jag uppringd av en säljare från ett bolag som kallar sig Solidinfo nånting och påstår på fullaste allvar att jag har ett avtal med dem , något form av abonnemang i deras såkallade katalog. Den här tjänsten som nu är förlängd och frågan gäller egentligen om jag vill ha samma uppgifter eller om jag vill uppdatera dem, jag får naturligtvis förklarat att jag måste betala för det oavsett. Säljaren är mycket otydligt och det framgår inte vad för avtal jag skulle ha tecknat eller när, det enda jag får ur honom är att det var dessa som köpte 121 för flera år sedan. När jag då säger att det avtalet både sades upp samtliga krav bestreds får jag bara till svars att jag har ett avtal som löper.
    När jag nu söker så finner jag att ett bolag vid namn solid business köpte 121.nu och det bolaget gick sedemera i konkurs. De verkar sen ha fått igång ett nytt bolag som har samma namn. Solid business nånting och finns i Jönköping enligt bolagsverket. Det har ju tidigare varit vanligt med alla dessa abonnemangsföretag som ringer och påstår att man har abonnemang hos dem som inte är uppsagda och som nu kommer faktureras igen. Men det verkar nu som de altså har börjat igen.
    Självklart kommer jag bestrida om jag får någon faktura men
    nu undrar jag däremot hur många som jag som tidigare haft problem med 121.nu som blivit uppringda av Solid business den senaste tiden?
    / Stefan J

    1. October 7, 2012 at 12:12 pmSiang dok,saya 28th mau tanya sdh 5bln tangan dan kaki saya kesemutan bila tangan saya tertekan maka jari2 saya kesemutan begitupula dgn kaki bila tertekan atw kaki sya dilipat otomatis akan kesemutan saya sdh k dokter tp kesemutan tetap ada ga hilang2 penyebabnya apa ya dok? Dan cara pengobatannya gmn?mohon solusinya dok, Reply

  37. Faktum är att jag fick väldigt mycket hjälp av mainstreet medja gällande flera bluffkataloger, däribland http://www.121.nu för flera år sedan så då fungerade deras hjälp bra.
    Jag har inte hört något av dessa bolag sen men så idag blir jag uppringd av en säljare från ett bolag som kallar sig Solidinfo nånting och påstår på fullaste allvar att jag har ett avtal med dem , något form av abonnemang i deras såkallade katalog. Den här tjänsten som nu är förlängd och frågan gäller egentligen om jag vill ha samma uppgifter eller om jag vill uppdatera dem, jag får naturligtvis förklarat att jag måste betala för det oavsett. Säljaren är mycket otydligt och det framgår inte vad för avtal jag skulle ha tecknat eller när, det enda jag får ur honom är att det var dessa som köpte 121 för flera år sedan. När jag då säger att det avtalet både sades upp samtliga krav bestreds får jag bara till svars att jag har ett avtal som löper.
    När jag nu söker så finner jag att ett bolag vid namn solid business köpte 121.nu och det bolaget gick sedemera i konkurs. De verkar sen ha fått igång ett nytt bolag som har samma namn. Solid business nånting och finns i Jönköping enligt bolagsverket. Det har ju tidigare varit vanligt med alla dessa abonnemangsföretag som ringer och påstår att man har abonnemang hos dem som inte är uppsagda och som nu kommer faktureras igen. Men det verkar nu som de altså har börjat igen.
    Självklart kommer jag bestrida om jag får någon faktura men
    nu undrar jag däremot hur många som jag som tidigare haft problem med 121.nu som blivit uppringda av Solid business den senaste tiden?

    /Stefan J

  38. Stefan.

    Solidinfo har ii år ringt mig minst 15 gånger men det var i början av året och den sista månaden. Oktober som jag bestred och polisanmälde, sedan dess har jag inte hört någonting ifrån dem. Jag har de senaste åren varit trakasserad av telefonförsäljare, bluffakturor och blivit indragen i diverse olika avtal. Jag provade alla möjliga tekniker men inget hjälpte, att försöka säga nej på ett trevligt sätt det går inte. Sedan Januari i år har jag däremot ett fungerande koncept i kombination med en regel om att jag aldrig köper någonting via telefon.

    Till samtliga säljare som ringer säger jag:
    ”Du får 45 sekunder på dig att presentera varifrån du ringer , vad erbjudandet innebär och vad priset är. är det inte intressant så lägger jag sen på, och du tala tydligt annars lägger jag på tidigare, du kan börja nu”.

    Jag antecknar och när det har gått ca 45 sek så lägger jag på *KLICK* 🙂

    Tidigare genom åren när jag försökte lägga på och så även gjorde det, då ringde säljaren alltid upp igen! Hitintills i år har ingen ringt upp efter att jag lagt på .

    Säljbolag som ringt sedan föregående måndag:

    FÖRETAGSHJÄLPEN (nånting) – Jurister som skall hjälpa mig ifrån bolagsupplysningen som annars kommer fakturor mig.
    QALL TELEKOM – som garanterat sänke rmina kostnader på min telia mobil med 30 %
    BOOMERANG SOLUTIONS FÖRETAGSSERVICE – Jurister som skulle hjälpa mig bort ifrån tjänst som heter sökhjälp.
    BANANBYRÅN- Gratis hemsida men ett abonnemang för 400/månad.
    VIZIBLY – Mobilanpassad Hemsida för 2000 och ett abonnemang för 1500 var tredje månad.
    SOLIDINFO – Möjlighet att ändra mina uppgifter på mitt ”befintliga införande” 2900 för.
    TOPBORN -Garanterad första plats på google.
    MY SAFETY – Identitetsskydd för 900 kr
    UC – Identitetsskydd för 500 kr
    RIKSDELEN – Genomgång av ”befintligt avtal” och möjlighet till avslutsfaktura 5500kr.
    BT eller BLT nånting – Adwords med garanterad topplacering på google, 500 kr/månad.
    SERVICEFINDER – Jobbförmedlingstjänst med garanterat 5 nya uppdrag/vecka, 900 kr/månad.
    BOOMERANG SOLUTIONS – Brandskydds supportavtal samt brandsläckare 4900 kr.

    Idag kan jag tillochmed tycka att det är roligt när säljarna ringer 🙂

  39. Haha jimmy, var det du som blev smutskastad eller? hur vet du annars fakta om detta? var det tidningarna som skrev det ( mycket troligt att de har vinklat annonsen för att få en bra artikel, som alla tidningar idag gör ). Antar att du är konkurrent till vizibly som bara vill smutskasta de för att ditt företag ska må bättre. Antagligen så har polisanmälningarna inte gått igenom då de som anmält haft fel, det kan faktiskt vara så enkelt. tack för att du får mig att se vilken människa du är så tydligt. Märks bara vilka som skriver här och inte, menar ni att viziblys antagligen tusentals kunder per år skulle ha fel? pga att ni ca 10-20 talet personer tror att ni är martin beck och har löst 1+2, på någonting som inte ens stämmer från början. skäms

  40. Hej, har använt Vizibly som gjort min hemsida. Jag verkar inte ha haft lika mycket otur som vissa här, för jag blev ganska nöjd med min sida. Jag har bara fått fakturor enl. överenskommelse. Men plötsligt så är sidan Nere, funkar inte, inte sökbar!!! Detta hände 20/2 och helt utan förvarning. Försöker ringa och maila men ingen svarar och jag vet inte vad jag ska göra. Så just nu har jag ingen hemsida längre, trots att jag betalat för minst 6 mån till!

    1. Johanna.

      Så var det på Yreg också. Herrarna bakom Vizibly och Mainztreet Media kommer från Yellow Register (yreg) Detta har hänt många. Sidan försvinner och du får inte tag i dom. Välj en annan webbyrå omedelbart.

    1. Hej,
      Jag hade samma upplevelse, en säljare från vizibly ringde för några månade sen och erbjöd min hemsida i första sida i google med 3 månaders prövotid för tjänst 1500.- .och om jag inte var nöjd med tjänster skulle jag säga upp den innan dessa 3 månader. efter ett tag fick jag en brev som talade att min minisite var publicerad. Därefter ringde ”Johan A” upp mig och talade att de hade gjort fel och detta måste åtgärdas genom att göra ett nytt avtal och annullera det felaktiga.
      nu visar sig att det felaktiga avtalet aldrig annullerades och aldrig hade 3 månader prövotid vilket innebär att jag har blivit lurad av ”Johan A” att teckna inte bara ett avtal utan två stycken på helt andra grunder än vad som överenskommit.
      Det verka att Vizible har bytt taktik. Jag har bestrida alla fakturor inklusive inkasso. Johan M, har hotat mig med tingsrätter och jag har sagt att vi kan ses där.
      Jag skulle vilja veta om nån har kommit till tingsätter med vizibly?

      1. Hej, jag känner lite igen det där, jag blev kontaktad av Vizibly som ville att jag skulle teckna 3 månaders avtal, och ville jag avsluta det så skulle jag säga upp det direkt igen. 2 veckor senare ringde det en säljare och frågade om jag ville utöka sökmotoroptimeringen geografiskt, vilket jag tackade nej till. Strax efter det (inom den angivna tiden) sa ja upp avtalet, nu påstår de att jag har ett års avtal helt plötsligt. Jag bestrider deras fakturor, deras inkassokrav, och nu fick jag brev från Kronofogden, så jag kommer bestrida dit också, får se vad som händer….

        1. Hej, Jag har likadant problem…
          Jag bestrider alla fakturor och inkasso, men ingen hör av sig från andra sidan. Jag skickade rekommenderat brev men det kom tillbaka p.g.a att företaget finns inte på adressen.
          Om man tar fram bokslutsstatistik på Optimal Inkasso Norden ( den som skickar inkassobrev) så är det noll på flera år, ingen omsättning finns. Det är samma ledamöter som sitter i styrelsen på båda bolagen.
          Styrelseordförande på Vizibly är 87 år gammal, är inte det konstigt?

  41. Hej.
    Blev kontaktad av en säljare från Visibly han kunde fixa så att (min sida) skulle komma överst på Google och för detta skulle jag betala 18.000:- och avtalet skulle gälla i ett år.
    Billigt tänkte jag överst på Google,,, ja just det mer än bra.
    Han gjorde en inspelning i slutet av samtalet som hade varat i ca 20 min.
    I inspelningen nämner han inte överst på Google utan han nämner (minisida) detta hör inte jag eftersom jag uppfattar detta som min sida.
    När jag sedan får ett brev hem som innehåller något om att jag skulle beställt en minisida då går jag i taket (detta har jag inte beställt) och ringer dem och påtalar felet.
    De menar att de inte lovat att min sida ska hamna överst på Google utan att jag beställt en minisida som naturligtvis ska hamna överst på Google.
    Varför skulle jag vilja ranka min egen sida lägre på Google och betala Visibly för att de ska göra en ny sida som jag inte äger som ska enligt dem hamna överst på Google??
    Nu har jag börjat göra bandinspelningar av varenda samtal.
    Deras chef menar att de har aldrig lovat att min sida eller ens deras minisida ska hamna överst på Google men detta har jag ett antal bandinspelningar som motbevisar.
    De har fått lyssna på en av dessa. sen blev det tyst.
    Detta är inget annat än ett bluff företag och samtliga borde låsas in på väldigt lång tid.
    Jag har kontaktat Torsten Jaeckel (Polisen), Lennart Granberg BT och Marja Grill SVT .
    Jag har erbjudit dessa personer att ta del av inspelningarna som är gjorda med Visibly.

    1. Vizibly godtar inte inskickad uppsägning. Postad i juni-16 i god tid före nästa avtalsperiod. När jag kontaktar dem nu igen efter att ha fått ny faktura för 2017 skickar de efter flera samtal och hot en bekräftelse om uppsägning som gäller from nov 2017. Skamligt. De hävdar bara att de inte fått den första skriftliga uppsägningen.
      Har ni som agerat hittills och nyligen med SVT, BT och polis fått någon respons? Ställer mig gärna bakom och hjälper till.

      1. Här är det bara att gå tillsammans och köra grupptalan. Är vi många nog som har samma upplevelser blir dom fällda. Kontakta Niklas Bergek på 070 – 314 27 63 han kan hjälpa till. Han fick stopp på bluffmakarna som driver Vizibly och Mainzreet när dom jobbade på Yellow Register.

      2. Hej!
        Vi hade samma erfarenhet – vi skickade både uppsägning och bestridande av fakturor till dem med Rek brev. De hämtade aldrig ut dessa – när vi pratade med dem hävdade de att de hade missat det pga semester eller nåt sånt. Känns lite…mindre seriöst. Detta var dock mer än ett år sedan.

  42. Hej. Vi bodde tacka Niklas Bergekför information och hjälpen. Min sister drabbades av vizibly säljare Anki A ( nick namn) som trakasserade min sister via tlf . Idag jag själv fick samtal från nån som heter Jonas ” jurist ” , som konstaterade att underskrivning av Anki A( första bokstav från hennes efternamn ,hans ord) har rätt att underskriva på avtal- bekräftelse med namn Anki och första bokstav av hennes efternamn som svensk lag säger . Efter kom hot om inkasso , kronofogden och tingsrätt …so let’s see

      1. Jag blev kontaktad av Vizibly i november och dom påstod att dom hade uppdrag av Google att hitta fem företag inom min branch i Lund att erbjuda vår hemsida att ligga bland de fem första på Google sökning. Det visade sig att allt var lögn och att dom gjorde en egen ful hemsida med mina företagsuppgifter och gav felaktig info kring mitt företag. Dom använder sig av vilseledande bilder och reklam som skadar mitt företag. Jag har redan en hemsida jag är nöjd med och det var den jag ville att dom skulle använda.Jag har försökt att kontakta dom många ggr men dom svarar inte.

        1. Hej Beate!

          Exakt samma sak hände mig. Har varit i kontakt med dem eftersom jag fått en faktura och inte fått något levererat. Det visade sig då att de lagt upp en totalt oproffsig sida med överkopierat material från min egna hemsida utan att meddela mig eller fått godkännande. Jag har bestridit fakturan eftersom de levererat något jag aldrig beställt eller godkänt. De har lovat återkomma för att lösa detta men det sker aldrig. I stället kommer en påminnelse.
          Totalt oseriöst och kundfrånvänt beteende. Bondfångeri skulle jag närmast kalla det. Fortsättning följer säkert…

  43. Alla här inne på forumet borde kontakta 3 personer och redogöra för sina upplevelser: Torsten Jaeckel (Polisen i Borås), Lennart Granberg (Borås Tidning) Marja Grill (SVT, uppdrag granskning) Om många gör det blir det slut på bluffmakarna Vizibly och Mainztreet.

  44. Hej! Jag har skickat mail till förenade bolag och Lennart Granberg om min situation med Vizibly då jag bestrider faktura, påminnelser och Optimal Inkasso men har inte fått något svar än. Jag vet inte om jag har gjort rätt.
    Kram Mimmi

    1. Hej, jag gjorde som du och bestred alla Viziblys fakturor, och även Optimal Inkassos krav. Notera att Optimal Inkasso saknar tillstånad att driva inkassoverksamhet, Datainspektionen har redan startat ett tillsynsärende….
      Optimal Inkasso verkar vara lika oseriös som Vizibly eftersom de har lämnat kravet till Kronofogden trots att jag bestred det, vilket de enligt god inkassoed inte ska göra.

      1. Hej!
        Jag har lämnat in klagomål till Datainspektionen angående
        Optimal Inkasso för några månader sedan då de inte hämtat ut mitt rek.brev för bestriden faktura. Fick svar från dem igår att de inlett en undersökning. Efter egen efterforskning hittar man även att detta inkassobolag är Viziblys egna där samma personer sitter i styrelsen för båda bolagen men även fler bolag som är i blåsväder.

        Bestrid därför era felaktiga fakturor!

        Gå gärna in på Datainspektionens hemsida för mer information. Jag känner mig felaktigt behandlad och vill få stopp på denna vilseledande försäljning eftersom fler blir drabbade för varje dag som går.

        1. Hej Mimmi.
          Jag har detsamma problemet med Vizibly AB och Optimal Inkasso Norden AB.
          Marcus Johansson och Kristofer Larsson.Båda sade upp sig från Yellow Register och startade Mainztreet Media.
          Johansson Pär Marcus är verkställande direktör på Optimal Inkasso,han är ledamot i Vizibly och Mainztreet Media AB .
          Inkasso inte hämtat ut mitt rek.brev for bestriden 3st. fakturor.Vårnar försökte om Kronofonden och domstol ,via telefon från okända nummer.
          Jag vill också stoppa denna.

          1. Tack för att ni är med och tipsar det gör att man vill fortsätta att kämpa Och stå upp för vår sak.
            Jag skulle vilja ta reda på hur många drabbade vi är
            från varje stad som kämpar,mår dåligt och inte vet hur man går vidare utan betalar och hamnar i en värre knipa.

            Någon form av namninsamling att lämna in
            till regeringen kanske.
            Kram Mimmi

            Kram Mimmi

  45. Jag kommer inte att ta hjälp av Förenade bolag då jag är osäker på om de tar betalt. Jag skrev istället till Marja Grill (SVT Uppdrag granskning) mitt råd är att ta reda på så mycket man kan via Google men var kritisk är sidan tillförlitlig eller vinklad till fördel för någon annan och gå in på http://www.stoppa-yellow.se för att få kraft och mod och ge INTE upp. Jag är för en grupptalan.

    Kram Mimmi

    1. Bra Mimmi!
      Grupptalan är det rätta, tala med Niklas Bergek, http://www.stoppa-yellow.se/
      han vet hur man gör. Starta en förening, bygg en enkel hemsida och sprid den här och på olika forum. Få med så många medlemmar som möjligt, ju fler desto bättre. Sedan tar man det vidare rättsligt.

  46. Hoppas många får upp ögonen för att Vizibly är ett blufföretag…till er som är drabbade. Fortsätt att kämpa och ‘stör dem’ (det kostar ju pengar för dem…). När ni pratar med dem – ta god tid på er och spela även in samtalet. Tid är pengar även för dem, och tillslut så tröttnar de kanske…

    1. And what can i do about it ? I wrote them a long email and letter, they called me once from private number told me they will keep sending the bill with extra cost untill i pay and then hanged up the phone.i need help pls…?!

  47. Hej! Hur har det gått för er alla här på forumet ? Hur ser era situationer ut i dagsläget? Jag själv har inte hört något mer från dem efter att jag bestred Optimal Inkasso . Har ingen hemsida men domän adressen.se är upptaget hos Loopia.se vill kunna göra en egen hemsida utan Viziblys inblandning. Någon som vet hur man gör?
    Tacksam för svar
    Mimmi

  48. Hej! Vi är ett företag som också har drabbats av Vizibly. Vi betalde första året o var kontakt med dom o försökte säga upp avtalet o mailade uppsägningen. Vi pratade också på telefon o sa varför o de höll med om att det inte varit bra pga personen som skulle hjälpa oss slutat. Vi talade om att vi inte ville fortsätta tjänsten ett år till. Vi hade då fått en ny faktura. De gottog det o sa att nu kommer det inte mer fakturor. Men det gjorde det o vi kontaktade dom igen Mede samma svar o att vi skulle skicka uppsägningen. Eftersom vi fick rekommendationen att inte skicka uppsägning via post från polis mm med underskrifter med risk för förfalskning mm . De hävdar nu att de spelat in att vi måste säga upp avtalet 3 månader innan ett datum o att det inte gjorts något sådant avtal har vi inte medvetet sagt ja till. Vi har inte heller fått någonskriftlig bekräftelse på något sådant avtal. Vi har muntligt o skriftligt via mail sagt upp avtalet o beskrivit varför o bestridit fakturorna men de skickar ärendet till Optimal inkasso. Har idag varit i kontakt med en Frida där o otrevligare bemötande har jag inte fått på mina 30 år som företagare. Vill inte betala för en tjänst jag sagt att jag inte vill ha o som inte uppfyller kvalitén de utlovarpå långa vägar. Vad gör vi som företag nu? Tacksam för tips!/ Maria

    1. Hej Maria!
      Eftersom att Vizibly är ett oseriöst företag ska man inte ingå någon diskussion med dem eftersom de är svåra att ha med att göra. Det kan göra saken värre då de kan bli hotfulla och har övertalningsförmåga. Man ska endast bestrida fakturor, förklara utförligt varför och ta kopior på allt och spara originalet. Även optimal inkasso som i nuläget är under kontroll, av datainspektionen ska bestridas på liknande sätt. Jag skickade ett rekommenderat brev till Optimal Inkasso, där jag bestred deras faktura, men detta hämtades aldrig ut. Det var då jag gjorde ett klagomål till datainspektionen. Jag har även inte svarat på deras samtal, utan jag skriver det jag vill säga via mail. Tar även kopia på dessa mail för att kunna ha bevis. Jag har inte hört någonting mer från dem.
      Har du Maria fått din hemsida via Loopia AB?
      Mvh Mimmi

  49. Har med blivit blåst av nämnda företag. Dum som jag var kollade jag aldrig upp deras inkasso företag.

    Funderar på en polisanmälan samt Datainspektionen.

    Nu är ju frågan hur man skall gå tillväga mot dom?

    1. Dennis Appelros, Erik, Berit, Beate Andersson, Caroline, Maria, Mimmi, Donny mfl. –
      en till småföretagare här; vi har också blivit lurade, kontaktade och hotade av VIZIBLY Ab och nyligen också av deras ”OPTIMAL INKASSO” (..och samma erfarenhet här; mycket otrevlig och oprofessionell och pressande bemötande!)
      Vi har pågående kontakt med Svensk Handel att få Vizibly på Varningslistan –
      Kontakta gärna ni också (Elisabeth) på: varningslistan@svenskhandel.se.
      Tack för tips för Torsten Jaeckel (Polisen).
      Lennart Granberg (Borås Tidning) ska vi prata vidare med i morgon – han utmanar alla er som också har ljudinspelningar utav telefon samtalen med Vizibly och Optimal Inkasso, att kontakta honom, tel. 033-7000 759, eller lennart.granberg@bt.se.

      1. Bra Saga!
        Grupptalan är det bästa sättet att få stopp på Vizibly och Mainztreet Media, ring och prata med Niklas Bergek, http://www.stoppa-yellow.se/
        han vet hur man gör. Starta en förening, bygg en enkel hemsida och sprid den här och på olika forum. Jag lovar: det är många som vill gå med. Få med så många medlemmar som möjligt, ju fler desto bättre. Sedan tar man det vidare rättsligt.

  50. Hej alla ni andra småföretagare som drabbats av Vizibly Ab och/eller Optimal Inkasso bedrägeri!! här kommer personer som ni ska absolut kontakta snarast:
    POLISEN behöver mer polisanmälningar och BEVIS (pratat med Christian idag):
    Kontakta Christian Valkama (gruppchef för bland annat Borås): Christians e-post är: christian.valkama@polisen.se.

    Kontakta/skicka också till Lennart Granberg (Borås Tidning) – och han utmanar alla småföretagare som också har ljudinspelningar utav telefon samtalen med Vizibly och Optimal Inkasso, att kontakta honom, tel. 033-7000 759, eller lennart.granberg@bt.se.

    Kontakta/informera gärna också Elisabeth Juhlin (Svensk Handel) på: varningslistan@svenskhandel.se för att berätta era erfarenhet både med Vizibly och Optimal Inkasso.

  51. hej på er!
    Har också blivit lurad av Vizibly och det känns så pinsamt alltihop. Jag gick med på en tjänst som jag inte begrep mig på, Daniel Eklund som säljaren hette snackade med mig i 1,5 tim och jag tror det tog ca 30 min innan han berättade vart han ringde ifrån och varför. Jag var lite ur form den dagen och han är ju proffs på manipulera och få saker att låta riktigt bra. Jag ifrågasatte en hel del saker men på nåt sätt tänkte jag att han vet väl vad han snackar om han jobbar ju med det här. Jag är rätt godtrogen (men aldrig mer!!) Tillslut gick jag med på ett avtal, fattade inte vad ”mini-site” va men den skulle placera mig högst upp på google med några sökord som jag betalar för, totalt 6000 kr/år. Några veckor senare när jag såg minisidan och namnet på den blev jag typ förskräckt, så hemskt pinsamt!! förutom att sidan e så uselt gjord med stavfel och annat obegripligt så annonseras det jag gör på en helt annan stadsdel i Stockholm än där jag är verksam, om någon ser sidan kommer de tro att jag e helt puckad i huvudet som inte fattar vart jag jobbar. Sen så måste man ju söka på exakt den frasen för att hitta den sidan, det är i så fall lika svårt/lätt att hitta min befintliga snygga välgjorda hemsida. Tjänsten från dem är snarare en Otjänst.

    Jag tog kontakt med förenade bolag som gav mig lite tips, jag har mailat PDF-filer om att jag bestrider fakturan, vill gå ur mitt avtal med omedelbar verkan och anledning till varför, de försökte även lura på mig att jag bundit mig till 24 mån istället för 12. Så har bifogat ljudfilen på avtalet och det skriftliga från dem som inte överensstämmer.

    Kopia på mailet har jag skickat till förenade bolag samt varningslistan svensk handel. Jag meddelade även Vizibly att alla samtal från dem kommer spelas in och alla dokument i mitt ärende kommer även delas med förenade bolag och svensk handel. Efter det mailet hade jag 8 missade samtal från privat nr (jag jobbade). sen mailade de mig att de tyckte det var tråkigt att jag bestrider fakturan men vill att jag hör av mig så att vi kan komma överens om en lösning. idag är det röd dag så imorgon ska jag ringa förenade bolag och fråga om råd hur jag ska gå vidare…

    Det som svider så oerhört är att det var min andra dag på mitt egna ställe, vilket jag även berättade för den pratglada Daniel Eklund, han valde ändå att lura mig! 🙁

    hoppas de får sitt straff till slut!!

    1. Hej Magdalena !
      Jag vet hur du känner dig inombords men du måste känna dig stark och känna drivkraft för att kunna nå upprättelse.
      Du gör helt rätt att ta hjälp utifrån och inte försöka diskutera mer med Vizibly då det resulterar i fler fällor.
      Det är också viktigt att bestrida på rätt sätt där det framgår varför du bestrider . Skriv heller aldrig under med ditt namn på någon bestridan. Spar alltid originalfakturan och skicka kopian.
      Du är inte ensam , vi blir starka tillsammans och även om det kommer att ta tid innan de får sitt straff ger vi inte upp.
      Mimmi

      1. Hej mimmi! Jo jag har läst den här ”bestrid.nu” guiden å har kontakt med förenade bolag. De är hjälpsamma med råd och tips, fast de gör inget praktiskt för en om man inte e medlem, kostar ca 3000 kr/år tror jag, vilket inte jag har råd med just nu. Jag använder dem som back-up å stämmer av med dem innan jag gör något. Har bara skickat bild på fakturan till vizibly som jag bestrider å att jag bestrider betalningsansvar pga att jag blivit vilseledd å övertalad in i ett avtal med dem. Ja hoppas allt löser sig…

  52. Jag vill bara meddela att idag fick jag mail om att vizibly avslutar mitt avtal. Stor lättnad! Jag har inte betalat något till dem å har hållt konversationen skriftligt på mail, bifogat kopior till förenade bolag å svensk handel. Jag kanske har haft tur men det finns möjligheter att ta sig ur deras avtal, tappa inte hoppet!

    1. För att inte flera skall råka ut för samma bluff måste en förening startas så att en grupptalan kan lämnas in till tingsrätten. Först då blir skojjarna stoppade. Händer inte detta kommer dom fortsätta luras.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.