Fortsatt bank-"rant"

När jag ändå är inne på banker.

Jag har inte bara fått ett nytt kort nyligen, jag har också fått en sån där bankdosa.

Det är väl bra i sig. Säkerhet när det handlar om pengar är ju bra. Tidigare har jag bara haft ett ”certifikat” installerat på min dator. Om jag förstått det rätt så är det inte särskilt säkert. För mycket information skickas tydligen på ett osäkert sätt. Det har dessutom låst mig till att utföra mina bankärenden på en specifik dator.

Så i grund och botten är det här bra. Det är säkrare, och jag kan använda vilken dator som helst.

Problemet är bara att det är så sjukt omständigt.

Nu ska man skriva in sitt personnummer när man loggar in, få upp en kod på sex siffror som man ska skriva in i dosan, sedan skriva in en sexsiffrig pinkod i dosan för att efter det få upp en kod på nio siffror att fylla i på banksidan. Då är man inloggad. Ska man sedan utföra en betalning är det en liknande procedur. Kontrollkod och pinkod i dosan och sen kontrollkod på datorn.

Jag hade stått ut med det. Men nu är även mitt bankkort kopplat till den där dosan, så om jag köper nåt med kortet på nätet, så är det samma procedur som gäller. I förlängningen innebär det att jag kommer behöva ta med mig den där dosan om jag går hemifrån. I alla fall om det finns en möjlighet att jag kommer använda mitt kort för någon betalning på nätet, vilket faktiskt inte är helt ovanligt.

Säkerhet i alla ära, men man kan tycka att det 2009 inte borde vara motsatsen till användarvänlighet.

Fan, i Zimbabwe har de kunnat utföra bankärenden i sina mobiltelefoner i flera år, och det räknas tydligen som världens sämsta land att bo i.

De har mer avancerade och användarvänliga banksystem i världens sämsta land att bo i än vad vi har i Sverige. Kom igen nu!

DSC00734

5 reaktion på “Fortsatt bank-"rant"”

  1. Låter krångligt, och kanske inte helt genomtänkt. Säkerhet i all ära, men användarvänligheten då? Men det finns ju andra banker… Som anses ha den högsta säkerheten, men som även satsat på bra funktioner och användarvänlighet. Som tex att handla säkert och enkelt på internet, oavsett när/var/hur.

  2. Har du en hyfsat ny mobil kan du utföra bankärenden i webläsaren i telefonen.

    Överföringar via telefon kan du göra om du är ansluten till ”telefonbanken”. En tjänst jag antar alla banker har. Det har nog funnits i Sverige i 20 år… Så att se Zimbabwe som ett föregångsland är väl att ta i. Ett land med en katastrofal ekonomi. Börjar dock gå åt rätt håll sedan USD började användas och blev en legitim valuta i landet. Lite kuriosa bara.

    Sen borde du väl vara glad att din bank prioriterar säkerhet. Om det är som du säger att du måste använda bankdosan när du gör köp med ditt kort över nätet skall du vara glad. Skimning som är rätt stort problem blir du med det systemet delvis försäkrad mot. I och för sig drabbar det oftast inte kunden direkt då bankerna i Sverige som regel ersätter kunden om denne blivit utsatt för skimning eller att någon kommit över kortuppgifterna. Har kunden varit uppenbart oaktsam väljer ibland banken att ej ersätta. Dock drabbar kimning kunden indirekt i höjda avgifter etc etc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.