Att vara bäst på SEO

Den överlägset vanligaste invändningen mot mina förslag eller krav på förändringar av websajter som jag fått under tiden jag jobbat med SEO har varit:

”Men Apple och BBC och den där och den här gör ju såhär, så då borde ju jag också kunna göra det”

Varje gång jag hör det har jag behövt berätta samma sak:

”Ja de gör det, men det betyder inte att det är bra. De är helt enkelt kassa på SEO och det är okej för dem”

”Va?” kanske du säger nu, ”Apple och BBC? Det är ju stora, kända och jättebra sajter.”

fail

Ja, det är klart att de är, men det finns ingen anledning att alls jämföra sig med dem. Det finns faktiskt knappt anledning att jämföra sig med någon sajt.

Anledningen till det: På sajten du jämför med görs högst troligt inte SEO alls och om någon gör det, så görs det förmodligen dåligt. Det är den krassa verkligheten. Det görs väldigt lite SEO i förhållande till hur många sajter som finns på Internet och just den du har hittat kommer i princip varje gång vara en av dem där ingen tänkt på SEO.

Apple och BBC då? Eller SVT som brukar vara alternativet i Sverige. Det är faktiskt de sajter jag oftast hör om. Jodå, de har såklart tänk på SEO, men de är väldigt speciella och om du inte är Apple, BBC eller SVT kommer du sitta i en fundamentalt annorlunda sits.

Apple kommer alltid upp när jag pratar om att det kan vara bra att i text berätta vem du är och vad du gör. Apple gör inte det på sin sajt. Grejen är nämligen att de inte behöver göra det en gång till. De har redan gjort det genom att bränna din årsomsättning, om inte mer, i veckan på reklam. Tills din marknadsföringsbudget är så stor kommer du behöva berätta vem du är och om du vill att någon ska hitta det du säljer i Google kommer du behöva fortsätta berätta det även då.

BBC och SVT är till och med sämre att jämföra sig med, eftersom de har något som du aldrig kommer kunna lyckas med. De tjänar nämligen inte pengar. Alls. De får sina pengar från var sin stat. Lycka till med den grejen.

Mitt råd är alltså:

Sluta titta på vad andra gör. Gör som jag istället: Var bäst på SEO.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.