Åter till 1950

Läs här om skolministerns förslag till ”nytt” betygsystem.

Vad säger man.  Jag kanske ska fråga min far vad han tyckte om betygen när han gick i skolan. För ganska snart efter att han avslutade sin skoltid kom man på att det där med många betyg, det var inte så bra det.

Men det är klart. Björklund har väl hittat nån text där det står att de svenska borgarna är konservativa och tolkat det som att vi ska göra om ”Sverige anno 2008” till ”Sverige anno 1958”.

Fram för betyg som inte stressar och som inte uppmuntrar till att lära sig för testtillfällen. Fram för betygen ”IG” och ”G”. Det räcker gott det.

Jaja. Jag får väl helt enkelt acceptera att det i Sverige räcker med att ha en åsiktnågon stans mellan ”allmänborgerlig” och ”ultrakonservativ” för att kalla sig ”liberal”.

4 reaktion på “Åter till 1950”

  1. Jag tror du har missuppfattat hur betygssystemet fungerar. De tre betygsstegen G, VG och MVG mäter kunskaper på olika nivåer Därför skulle en viktig dimension försvinna med bara G och IG, nämligen den att eleverna ska lära sig ”bara” fakta utan även att till exempel se samband, analysera och argumentera för en åsikt.

  2. Nejdå, jag förstår mycket väl.
    Jag menar bara att elever inte kommer lära sig analysera bättre för att det finns fler betygsteg. Antingen kan de det de ska kunna, eller så kan de det inte.
    Jag tycker det är konstigt att man inte ställer krav på en analysförmåga för att bli godkänd i ett ämne. (Jag tolkar din kommentar så. Kan såklart ha fel.)

    Sen kommer ett sånt betygsystem möjligtvis ställa högre krav på lärarna, men det är en annan fråga.
    (Ja, jag tycker det är rimligt också. I alla fall så länge lönerna hänger med. De borde för övrigt höjas ändå…)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.